Press Statement
Marco Rubio, Secretário de Estyado
16 Novembro 2025
O Departamento de Estado pretende designar o Cartel de los Soles como uma Organização Terrorista Estrangeira (FTO, na sigla em inglês), com efeito a partir de 24 de novembro de 2025. Com sede na Venezuela, o Cartel de los Soles é liderado por Nicolás Maduro e outros indivíduos de alto escalão do regime ilegítimo de Maduro, que corromperam as forças armadas, a inteligência, o legislativo e o judiciário da Venezuela. Nem Maduro nem seus aliados representam o governo legítimo da Venezuela. O Cartel de los Soles, juntamente com outras FTOs designadas, incluindo o Tren de Aragua e o Cartel de Sinaloa, é responsável por atos de violência terrorista em todo o hemisfério, bem como pelo tráfico de drogas para os Estados Unidos e a Europa.
Os Estados Unidos continuarão a utilizar todas as ferramentas disponíveis para proteger os seus interesses de segurança nacional e negar financiamento e recursos a narcoterroristas.
A ação de hoje é tomada de acordo com a seção 219 da Lei de Imigração e Nacionalidade. As designações de Organização Trabalhista Estrangeira (FTO) entram em vigor após a publicação no Diário Oficial Federal. O Cartel de los Soles foi previamente designado pelo Departamento do Tesouro de acordo com a Ordem Executiva 13224
[ https://home.treasury.gov/news/press-releases/sb0207 ].
Departamento do Tesouro sanciona cartel venezuelano liderado por Maduro
25 de julho de 2025
WASHINGTON — Hoje, o Escritório de Controle de Ativos Estrangeiros (OFAC) do Departamento do Tesouro sancionou o Cartel de los Soles (também conhecido como Cartel dos Sóis) como uma Organização Terrorista Global Especialmente Designada. O Cartel de los Soles é um grupo criminoso com sede na Venezuela, liderado por Nicolás Maduro Moros e outros indivíduos venezuelanos de alto escalão no regime de Maduro, que fornece apoio material a organizações terroristas estrangeiras que ameaçam a paz e a segurança dos Estados Unidos, nomeadamente o Tren de Aragua e o Cartel de Sinaloa.
“A ação de hoje expõe ainda mais a facilitação do narcoterrorismo pelo regime ilegítimo de Maduro por meio de grupos terroristas como o Cartel de los Soles”, disse o Secretário do Tesouro, Scott Bessent. “O Departamento do Tesouro continuará a cumprir a promessa do Presidente Trump de colocar a América em primeiro lugar, reprimindo organizações violentas, incluindo o Tren de Aragua, o Cartel de Sinaloa e seus facilitadores, como o Cartel de los Soles.”
TREN DE ARAGUA E O CARTEL DE SINALOA: NARCO-TERRORISTAS VIOLENTOS
Hoje, o OFAC está sancionando o Cartel de los Soles, que forneceu apoio material ao Tren de Aragua e ao Cartel de Sinaloa. O Tren de Aragua é uma Organização Terrorista Estrangeira (OTE) originária da Venezuela e envolvida no tráfico de drogas, contrabando e tráfico de pessoas, extorsão, exploração sexual de mulheres e crianças e lavagem de dinheiro, entre outras atividades criminosas. O Cartel de Sinaloa é uma OTE e um dos cartéis mais antigos e poderosos do México, responsável por uma parcela significativa das drogas letais traficadas do México para os Estados Unidos. Além de traficar fentanil, metanfetamina, cocaína e outras drogas ilícitas para os Estados Unidos, o Cartel de Sinaloa está envolvido em atos de violência generalizados. Em 20 de fevereiro de 2025 , o Departamento de Estado designou tanto o Tren de Aragua quanto o Cartel de Sinaloa como OTEs e Terroristas Globais Especialmente Designados. O Departamento do Tesouro dos EUA já havia sancionado o Tren de Aragua como uma organização criminosa transnacional significativa em 11 de julho de 2024. O Cartel de Sinaloa foi identificado pelos Estados Unidos como um importante traficante estrangeiro de narcóticos em 15 de abril de 2009, de acordo com a Lei de Designação de Chefões do Narcotráfico Estrangeiro (Foreign Narcotics Kingpin Designation Act). Em 15 de dezembro de 2021 , o Escritório de Controle de Ativos Estrangeiros (OFAC) também designou o Cartel de Sinaloa, de acordo com a Ordem Executiva (OE) 14059.
ILUMINANDO O CARTEL DOS SÓIS
Com sede na Venezuela, o Cartel de los Soles (também conhecido como Cartel dos Sóis) é liderado por Nicolás Maduro Moros e outros indivíduos de alto escalão do regime de Maduro que corromperam as instituições governamentais da Venezuela, incluindo partes das forças armadas, do serviço de inteligência, do legislativo e do judiciário, para auxiliar os esforços do cartel no tráfico de narcóticos para os Estados Unidos.
O nome do cartel deriva dos símbolos solares frequentemente retratados nos uniformes de oficiais militares venezuelanos.
O Cartel de los Soles apoia o Tren de Aragua em seu objetivo de usar o fluxo de narcóticos ilegais como arma contra os Estados Unidos. Além disso, o Cartel de los Soles tem fornecido apoio ao Cartel de Sinaloa.
Hoje, o OFAC está sancionando o Cartel de los Soles de acordo com a Ordem Executiva 13224, conforme alterada, por ter prestado assistência material, patrocinado ou fornecido apoio financeiro, material ou tecnológico, ou bens ou serviços, ou em apoio ao Tren de Aragua. Além disso, o OFAC está sancionando o Cartel de los Soles de acordo com a Ordem Executiva 13224, conforme alterada, por ter prestado assistência material, patrocinado ou fornecido apoio financeiro, material ou tecnológico, ou bens ou serviços, ou em apoio ao Cartel de Sinaloa.
IMPLICAÇÕES DAS SANÇÕES
Como resultado da ação de hoje, todos os bens e interesses em bens da pessoa designada descrita acima, que estejam nos Estados Unidos ou na posse ou controle de pessoas dos EUA, estão bloqueados e devem ser comunicados ao OFAC. Além disso, quaisquer entidades que sejam detidas, direta ou indiretamente, individualmente ou em conjunto, em 50% ou mais por uma ou mais pessoas bloqueadas também estão bloqueadas. A menos que autorizado por uma licença geral ou específica emitida pelo OFAC, ou isento, os regulamentos do OFAC geralmente proíbem todas as transações por pessoas dos EUA ou dentro (ou em trânsito) pelos Estados Unidos que envolvam quaisquer bens ou interesses em bens de pessoas bloqueadas.
Violações das sanções dos EUA podem resultar na imposição de penalidades civis ou criminais a pessoas dos EUA e estrangeiras. O OFAC pode impor penalidades civis por violações de sanções com base na responsabilidade objetiva. As Diretrizes de Aplicação de Sanções Econômicas do OFAC fornecem mais informações sobre a aplicação das sanções econômicas dos EUA pelo OFAC. Além disso, instituições financeiras e outras pessoas podem estar sujeitas a sanções por se envolverem em certas transações ou atividades que envolvam pessoas designadas ou bloqueadas. As proibições incluem a realização de qualquer contribuição ou fornecimento de fundos, bens ou serviços por, para ou em benefício de qualquer pessoa designada ou bloqueada, ou o recebimento de qualquer contribuição ou fornecimento de fundos, bens ou serviços de qualquer dessas pessoas.
Além disso, a realização de certas transações envolvendo a pessoa designada hoje pode acarretar o risco de imposição de sanções secundárias às instituições financeiras estrangeiras participantes. O OFAC pode proibir ou impor condições rigorosas à abertura ou manutenção, nos Estados Unidos, de uma conta de correspondente ou de uma conta de pagamento de uma instituição financeira estrangeira que, conscientemente, realize ou facilite qualquer transação significativa em nome de uma pessoa designada nos termos da autoridade competente.
O poder e a integridade das sanções do OFAC derivam não apenas da capacidade do OFAC de designar e adicionar pessoas à Lista de Nacionais Especialmente Designados e Pessoas Bloqueadas (Lista SDN), mas também de sua disposição em remover pessoas da Lista SDN em conformidade com a lei. O objetivo final das sanções não é punir, mas sim promover uma mudança positiva de comportamento. Para obter informações sobre o processo de solicitação de remoção de uma lista do OFAC, incluindo a Lista SDN, ou para enviar uma solicitação, consulte as orientações do OFAC sobre como apresentar uma petição para remoção de uma lista do OFAC .
Clique aqui para obter mais informações sobre a pessoa designada hoje .
Terrorist Designations of Cartel de los Soles
Press Statement
Marco Rubio, Secretary of State
November 16, 2025
The Department of State intends to designate Cartel de los Soles as a Foreign Terrorist Organization (FTO), effective November 24, 2025. Based in Venezuela, the Cartel de los Soles is headed by Nicolás Maduro and other high-ranking individuals of the illegitimate Maduro regime who have corrupted Venezuela’s military, intelligence, legislature, and judiciary. Neither Maduro nor his cronies represent Venezuela’s legitimate government. Cartel de los Soles by and with other designated FTOs including Tren de Aragua and the Sinaloa Cartel are responsible for terrorist violence throughout our hemisphere as well as for trafficking drugs into the United States and Europe.
The United States will continue using all available tools to protect our national security interests and deny funding and resources to narco-terrorists.
Today’s action is taken pursuant to section 219 of the Immigration and Nationality Act. FTO designations go into effect upon publication in the Federal Register. Cartel de los Soles was previously designated by the Department of the Treasury pursuant to Executive Order 13224
[https://home.treasury.gov/news/press-releases/sb0207].
Treasury Sanctions Venezuelan Cartel Headed by Maduro
July 25, 2025
WASHINGTON — Today, the Department of the Treasury’s Office of Foreign Assets Control (OFAC) sanctioned the Cartel de los Soles (a.k.a. Cartel of the Suns) as a Specially Designated Global Terrorist. Cartel de los Soles is a Venezuela-based criminal group headed by Nicolas Maduro Moros and other high-ranking Venezuelan individuals in the Maduro regime that provides material support to foreign terrorist organizations threatening the peace and security of the United States, namely Tren de Aragua and the Sinaloa Cartel.
“Today’s action further exposes the illegitimate Maduro regime’s facilitation of narco-terrorism through terrorist groups like Cartel de los Soles,” said Secretary of the Treasury Scott Bessent. “The Treasury Department will continue to execute on President Trump’s pledge to put America First by cracking down on violent organizations including Tren de Aragua, the Sinaloa Cartel, and their facilitators, like Cartel de los Soles.”
TREN DE ARAGUA AND THE SINALOA CARTEL: VIOLENT NARCO-TERRORISTS
Today, OFAC is sanctioning the Cartel de los Soles, which has provided material support to Tren de Aragua and the Sinaloa Cartel. Tren de Aragua is a Foreign Terrorist Organization (FTO) that originated in Venezuela and is involved in the illicit drug trade, human smuggling and trafficking, extortion, sexual exploitation of women and children, and money laundering, among other criminal activities. The Sinaloa Cartel is an FTO and one of the oldest and most powerful cartels in Mexico, responsible for a significant portion of deadly drugs trafficked into the United States from Mexico. In addition to trafficking fentanyl, methamphetamine, cocaine, and other illicit drugs into the United States, the Sinaloa Cartel is engaged in widespread violence. On February 20, 2025, the Department of State designated both Tren de Aragua and the Sinaloa Cartel as FTOs and Specially Designated Global Terrorists. Treasury previously sanctioned Tren de Aragua as a significant transnational criminal organization on July 11, 2024. The Sinaloa Cartel was identified by the United States as a significant foreign narcotics trafficker on April 15, 2009 pursuant to the Foreign Narcotics Kingpin Designation Act. On December 15, 2021, OFAC also designated the Sinaloa Cartel pursuant to Executive Order (E.O.) 14059.
ILLUMINATING THE CARTEL OF THE SUNS
Based in Venezuela, the Cartel de los Soles (a.k.a. Cartel of the Suns) is headed by Nicolas Maduro Moros and other Venezuelan high-ranking individuals in the Maduro regime who corrupted the institutions of government in Venezuela, including parts of the military, intelligence apparatus, legislature, and the judiciary, to assist the cartel’s endeavors of trafficking narcotics into the United States.
The cartel’s name is derived from the sun insignias often portrayed on the uniforms of Venezuelan military officials.
The Cartel de los Soles supports Tren de Aragua in carrying out its objective of using the flood of illegal narcotics as a weapon against the United States. Additionally, the Cartel de los Soles has provided support to the Sinaloa Cartel.
Today, OFAC is sanctioning Cartel de los Soles pursuant to E.O. 13224, as amended, for having materially assisted, sponsored, or provided financial, material, or technological support for, or goods or services to or in support of, Tren de Aragua. Additionally, OFAC is sanctioning Cartel de los Soles pursuant to E.O. 13224, as amended, for having materially assisted, sponsored, or provided financial, material, or technological support for, or goods or services to or in support of, the Sinaloa Cartel.
SANCTIONS IMPLICATIONS
As a result of today’s action, all property and interests in property of the designated person described above that are in the United States or in the possession or control of U.S. persons is blocked and must be reported to OFAC. In addition, any entities that are owned, directly or indirectly, individually or in the aggregate, 50 percent or more by one or more blocked persons are also blocked. Unless authorized by a general or specific license issued by OFAC, or exempt, OFAC’s regulations generally prohibit all transactions by U.S. persons or within (or transiting) the United States that involve any property or interests in property of blocked persons.
Violations of U.S. sanctions may result in the imposition of civil or criminal penalties on U.S. and foreign persons. OFAC may impose civil penalties for sanctions violations on a strict liability basis. OFAC’s Economic Sanctions Enforcement Guidelines provide more information regarding OFAC’s enforcement of U.S. economic sanctions. In addition, financial institutions and other persons may risk exposure to sanctions for engaging in certain transactions or activities involving designated or otherwise blocked persons. The prohibitions include the making of any contribution or provision of funds, goods, or services by, to, or for the benefit of any designated or blocked person, or the receipt of any contribution or provision of funds, goods, or services from any such person.
Furthermore, engaging in certain transactions involving the person designated today may risk the imposition of secondary sanctions on participating foreign financial institutions. OFAC can prohibit or impose strict conditions on opening or maintaining, in the United States, a correspondent account or a payable-through account of a foreign financial institution that knowingly conducts or facilitates any significant transaction on behalf of a person who is designated pursuant to the relevant authority.
The power and integrity of OFAC sanctions derive not only from OFAC’s ability to designate and add persons to the Specially Designated Nationals and Blocked Persons List (SDN List), but also from its willingness to remove persons from the SDN List consistent with the law. The ultimate goal of sanctions is not to punish, but to bring about a positive change in behavior. For information concerning the process for seeking removal from an OFAC list, including the SDN List, or to submit a request, please refer to OFAC’s guidance on Filing a Petition for Removal from an OFAC List.












